اصطلاحات و نوشته های روی شیشه ادکلن یا عطر

omid graphic
9 min readMar 8, 2021

آشنایی با اصطلاحات عطر و ادکلن در هنگام خرید کمک زیادی به شما می‌کند. در ادامه اصطلاحات تخصصی عطر و ادکلن را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

حتما تا کنون برایتان پیش آمده است که در هنگام خرید عطریا ادکلن با اصطلاحات مختلف بر روی شیشه یا جعبه آن مواجه شده باشید. اطلاعات عطر و ادکلن معمولا در قالب اصطلاحات مختلف ذکر می‌شوند و هریک از آنها نیز معنی خاص خود را دارند. آگاهی از معنی نوشته های روی عطر و ادکلن در زمان خرید به شما کمک می‌کند تا به راحتی عطر یا ادکلن دلخواه خود را پیدا کنید. اما اولین و اصلی‌ترین اطلاعاتی که هر فرد در این حوزه باید داشته باشد، دانستن تفاوت عطر و ادکلن است.

بسیاری از مردم فکر می‌کنند که عطر مخصوص خانم‌ها و ادکلن نیز مخصوص آقایان است. در صورتی که چنین نیست و تفاوت عطر و ادکلن در میزان غلظت الکل، اسانس و همچنین ماندگاری آنها است. درصد غلظت عطر بین 20 الی 30 درصد بوده و ماندگاری آن نیز بیش از 8 ساعت است. اما درصد غلظت ادکلن بین 2 الی 4 درصد است و ماندگاری آن حدود 4 ساعت خواهد بود. بنابراین در هنگام خرید عطر و ادکلن باید تفاوت آنها را در نظر داشته باشید و بر اساس نیاز و ترجیح خود یکی از آنها را انتخاب کنید. اما دانستن اطلاعات مربوط به عطر و ادکلن نیز یکی دیگر از مسائل مهم در هنگام خرید عطر آوین عطر است که باید به آن توجه داشته باشید. به همین بهانه در ادامه این مطلب شما را با اصلی‌ترین اصطلاحات عطر و ادکلن آشنا خواهیم کرد.

اصطلاحات رایج روی جعبه و شیشه عطر و ادکلن

اصطلاحات دنیای عطر و ادکلن بسیار گسترده هستند و هر اصطلاح معنا و مفهوم خاصی دارد. با خواندن اصطلاحات مختلف عطر و ادکلن به راحتی می‌توانید اطلاعات مهم و کلیدی آن را متوجه شوید. اصطلاحات عطر به انگلیسی یا فرانسوی و یا زبان‌های خارجی مختلف بر روی شیشه یا جعبه آن درج می‌شوند. اصطلاحات ادکلن نیز به همین ترتیب هستند و با توجه به زبان کشور سازنده آن نوشته می‌شوند. در این بخش شما را با رایج‌ترین اصطلاحات عطر و ادکلن آشنا خواهیم کرد و هر اصطلاح را به صورت مجزا و با اطلاعات کامل مورد بررسی قرار می‌دهیم. اگر به دنیای عطر و ادکلن علاقه‌مند هستید، اصطلاحات عطری زیر را حتما یاد بگیرید.

Pour (تلفظ فرانسوی: پوغ)

کلمه Pour یک حرف اضافه فرانسوی است که به صورت گسترده در توصیف یک عطر یا ادکلن مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کلمه در زبان فارسی به معنای «برای» بوده و به منظور مشخص کردن زنانه یا مردانه بودن یک عطر یا ادکلن بکار می‌رود. بنابراین هر زمان کلمه Pour را بر روی شیشه یا جعبه یک عطر یا ادکلن مشاهده کردید، بدانید که کلمه بعد از آن زنانه یا مردانه بودن آن را مشخص می‌کند.

Homme (تلفظ فرانسوی: اوم)

کلمه فرانسوی Homme یکی از پرکاربردترین اصطلاحات عطر و ادکلن بوده و به معنای «مرد» است. بنابراین اگر این کلمه بر روی یک عطر یا ادکلن درج شده باشد، یعنی این محصول مردانه بوده و برای آقایان طراحی شده است. پس ترکیب دو کلمه Pour و Homme که به صورت Pour Homme نوشته می‌شود، برای توصیف عطرها و ادکلن‌های مردانه بوده و به معنای «برای آقایان» یا «مخصوص آقایان» است.

Femme (تلفظ: فم)

کلمه فرانسوی Femme نیز یکی دیگر از اصطلاحات رایج در دنیای عطر و ادکلن محسوب می‌شود که به معنای «زن» است. این کلمه برای توصیف محصولات تولید شده برای خانم‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین ترکیب دو کلمه Pour و Femme به صورت Pour Femme به معنای «برای خانم‌ها» و یا «مخصوص خانم‌ها» است. ادکلن زنانه به انگلیسی هم Female Perfume گفته می شود.

Uomo (تلفظ ایتالیایی: اومّو)

کلمه Uomo یک کلمه ایتالیایی به معنای «مرد» است. این کلمه نیز در اصطلاحات ادکلن و عطر برای توصیف محصولات مردانه بکار می‌رود.

Donna (تلفظ ایتالیایی: دُنّا)

کلمه Donna یک لغت ایتالیایی بوده و به معنای «زن» است. این کلمه نیز در دنیای اصطلاحات عطر و ادکلن برای توصیف محصولات زنانه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

Eau (تلفظ: اُ)

یکی دیگر از اصطلاحات روی ادکلن، کلمه فرانسوی Eau به معنای «آب» است که در شیشه‌ها یا جعبه‌های عطر و ادکلن به صورت گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد. زمانی که در نام یک عطر از این کلمه به صورت تنها استفاده شود، یعنی این عطر نسبت به سری‌های پیشین خود رایحه ملایم‌تر و سبک‌تری دارد. اما در این میان ممکن است کلمه Eau را با ترکیبی از کلمات دیگر نیز مشاهده کنید که در این صورت معانی دیگری خواهد داشت. به عنوان مثال دو عبارت Eau de Toilette و Eau de Parfum که ممکن است آنها را بر روی شیشه‌ها یا جعبه‌های عطر مشاهده کرده باشید، نشان دهنده میزان غلظت یک عطر هستند.

اصطلاح عطری Eau de Toilette دارای 5 الی 15 درصد ترکیبات معطر است که رایحه ملایم و سبکی داشته و برای استفاده روزانه بسیار مناسب است. اما اصطلاح عطر Eau de Parfum برعکس آن است و دارای رایحه‌ای غلیظ‌تر و قوی‌تری بوده و ترکیبات معطر آن نیز بین 10 الی 20 درصد است. این درصد بالاتر، ماندگاری عطر را بالا می‌برد و برای استفاده در مجالس مختلف، گزینه بسیار خوبی خواهد بود.

L’Eau (تلفظ: لُ)

کلمه فرانسوی L’Eau نیز تقریبا معنای مشابه با کلمه Eau را دارد. در واقع کارکرد حرف L در زبان فرانسه مانند حرف تعریف The در زبان انگلیسی است. زمانی که کلمه Eau با پسوند L ترکیب شود به نوعی تاکید بر آن عطر اشاره دارد.

Cologne (تلفظ: کُلُن)

یکی از اصطلاحات مربوط به عطر انگليسی، کلمه Cologne است که به نام یک شهر در کشور آلمان اشاره دارد و اولین عطر دنیا به صورت مدرن و صنعتی در آنجا تولید شده است. این کلمه به مرور زمان به عنوان مترادفی برای کلمه «عطر» مورد استفاده قرار گرفت. البته کلمه Cologne در آمریکا به معنای «عطر مردانه» است. بنابراین اگر این کلمه را به صورت تنها بر روی شیشه یک عطر مشاهده کردید، بدانید که معنای آن «عطر» است و به رایحه خاصی اشاره ندارد. کلمه Cologne در برخی مواقع با کلمات و اصطلاحات عطر ترکیب می‌شود اما این کلمه به تنهایی به معنای «عطر» است.

Eau de Cologne (تلفظ: اُ دُ کلن)

عبارت Eau de Cologne یا به اختصار EDC به معنای عطری با غلظت کمتر در حدود 2 الی 4 درصد است که رایحه سبک و ملایمی دارد. این اصطلاح در واقع نشان دهنده غلظت کمتر روغن عطر و سبک‌تر از Eau de Toilette است. درصد الکل استفاده شده در این نوع عطرها و ادکلن‌ها بسیار بالا است و ماندگاری آنها نیز معمولا 2 تا 4 ساعت خواهد بود.

Fraiche (تلفظ فرانسوی: فغِیش)

کلمه Fraiche نیز یکی دیگر از اصطلاحات عطر و ادکلن معروف در دنیا است که کلمه‌ای فرانسوی بوده و به معنای «تازه» است. عطرهایی که بر روی آنها کلمه Fraiche نوشته شده باشد، عطرهایی با رایحه ملایم و خنک هستند و حس سرزندگی و طراوت را به شما منتقل می‌کنند.

Eau Fraiche (تلفظ فرانسوی: اُ فغِیش)

این عبارت فرانسوی از ترکیب دو کلمه Eau و Fraiche تشکیل شده است و به معنای «آب تازه» است. Eau Fraiche نیز یکی از رایج‌ترین اصطلاحات عطر است که غلظت روغن عطر آن از حالت Eau de Toilette کمتر است. این نوع عطرها اصولا شباهت زیادی به ادکلن دارند و درصد اسانس و عطر استفاده شده در آنها بین 1 الی 3 درصد است. بخش زیادی از ترکیب این نوع عطر را آب تشکیل می‌دهد و به همین دلیل ماندگاری بالایی نداشته و برای پوست‌های حساس بسیار مناسب است.

Toilette (تلفظ: تویلت)

کلمه Toilette نیز یک لغت فرانسوی بوده و به معنای «توالت و یا دستشویی» و یا هر چیز دیگری است که به پاکیزگی و تمیزی اطلاق شود. اما این کلمه زمانی که با کلمات دیگر ترکیب شود، معنای متفاوتی خواهد داشت.

EDT

کلمه EDT نیز شکل مختصر شده عبارت Eau de Toilette بوده و یکی از رایج‌ترین اصطلاحات عطر و ادکلن است. این ترکیب نیز به معنای «عطر» است و اصولا به عطری اشاره دارد که غلظت روغن عطر آن بین 4 الی 8 درصد باشد.

Parfum (تلفظ: پاغفوم)

این کلمه معادل کلمه Perfume فرانسوی بوده و به معنای «عطر» است. این لغت یکی از پرکاربردترین اصطلاحات عطر و ادکلن است که از ترکیب از ماده عطری بسیار غلیظ (Essential Oil)، آب و الکل تهیه می‌شود. بنابراین هر زمان که این اصطلاح را بر روی شیشه یا جعبه یک عطر مشاهده کردید به معنای آن است که بیشترین درصد ممکن عطر در آن محصول استفاده شده است. عطرهایی که در این دسته طبقه‌بندی می‌شوند، ماندگاری بسیار زیادی داشته و قیمت نسبتا بالایی دارند. علت اصلی اینکه در این محصولات بوی الکل را استشمام نمی‌کنید این است که در آنها از الکل‌های صنعتی و بدون بو استفاده می‌شود. بنابراین اگر بر روی شیشه یا جعبه یک عطر کلمه Parfum به تنهایی نوشته شده بود، بدانید که آن عطر غلظت و ماندگاری بالایی دارد.

Eau de Parfum (اُ دُ پاغفوم)

این ترکیب نیز پس از Perfum به عنوان غلیظ‌ترین ترکیب عطری شناخته می‌شود. همانطور که در ترکیب عبارت آن مشاهده می‌کنید از کلمه Eau یا همان آب استفاده شده که نشان دهنده ترکیب آن با مقدار بیشتری آب است. درصد ماده عطری بکار رفته در آن 10 الی 20 درصد است. مابقی عصاره این عطر را نیز آب و الکل تشکیل می‌دهند. اصطلاح Eau de Parfum نیز از رایج‌ترین اصطلاحات عطر و ادکلن است که ماندگاری و پخش بوی متوسطی دارد و در واقع نسخه ضعیف‌تری از Parfum است.

EDP

کلمه EDP نیز شکل کوتاه شده عبارت Eau de Parfum است که معمولا بر روی جعبه عطرها نوشته می‌شود.

Le Parfum (تلفظ فرانسوی: لِ پاغفوم)

این اصطلاح نیز از دیگر اصطلاحات مربوط به عطر است که در واقع همان معنای Eue de Parfume را تداعی می‌کند. کلمه Le در این عبارت همان نقش The در زبان انگلیسی را دارد و معنای خاصی به عطر نمی‌بخشد. ترکیبات آن نیز همان ترکیب Eue de Parfume است و تنها تاکید آن بر روی Eue de Parfume بودن آنها نسبت به مدل‌های پیشین است.

Elixir (تلفظ فرانسوی: الیکسیغ)

کلمه Elixir نیز یکی از اصطلاحات تخصصی عطر بوده که در زبان فرانسوی و انگلیسی به معنای «اکسیر» است. این اصطلاح را معمولا زمانی بر روی شیشه و یا جعبه یک محصول می‌نویسند که عطر مورد نظر دارای غلظت بالایی باشد. این غلظت حتی از Eau de Parfum نیز بالاتر بوده و ماندگاری بسیار بالایی دارد. روغن عطر بکار گرفته شده در عطری که برچسب Elixir دارد، بسیار بیشتر از مدل‌های پیشین آن است.

Intense (تلفظ فرانسوی: آنتُنس — تلفظ انگلیسی: اینتنس)

کلمه Intense نیز یکی دیگر از اصطلاحات خرید عطر و ادکلن است که در زبان فرانسوی و انگلیسی به معنای «شدید» است. از این اصطلاح نیز زمانی استفاده می‌شود که محصول مورد نظر نسبت به مدل‌های قبلی خود، بوی غلیظ‌تر و شدیدتری دارد. بنابراین بدیهی است که عطر دارای برچسب Intense ماندگاری بالا و قدرت بیشتری در پخش بو داشته باشد.

سخن پایانی

ما در این مطلب رایج‌ترین اصطلاحات عطر و ادکلن را به شما معرفی کرده و معنای هریک را مورد بررسی قرار دادیم. دانستن معنی نوشته های روی ادکلن و عطر در هنگام خرید به شما کمک می‌کند تا به سادگی بتوانید عطر دلخواه و مورد نظر خود را از میان عطرهای دیگر انتخاب کنید. همانطور که خواندید اصطلاحات ادکلن و عطر عموما به زبان فرانسوی یا انگلیسی هستند که بر روی شیشه یا جعبه محصول درج می‌شوند. هر یک از این اصطلاحات معنای خاصی دارند و نشان دهنده میزان ماندگاری، غلظت، نوع رایحه و اطلاعاتی از این قبیل است. شما می توانید جهت خرید برندهای مطرح و اصل و همچنین خرید ادکلن آوین عطر را انتخاب کنید.

هرچه میزان ماده عطری بکار رفته در یک محصول بیشتر باشد، قطعا ماندگاری و غلظت آن نیز بیشتر خواهد بود. همین میزان غلظت، وجه تمایز میان عطر و ادکلن بوده و برخلاف باور عموم، عطر یا ادکلن تنها مختص به خانم‌ها یا آقایان نیستند. با یادگیری اصطلاحات عطر و ادکلن که در این مطلب به آنها اشاره شد، می‌توانید به راحتی اطلاعات کلیدی و مهم عطر یا ادکلن مورد نظر خود را از روی جعبه یا شیشه آن بدست آورید.

--

--